måndag 10 november 2014

- Kvinnor borde få KELA ersättning på bh:n!! -

 Oj hur många gånger har inte detta disskuteras men låt mig ta det en gång till!
Bh:n kvinnans bästa vän, eller?
Kanske inte bästa vännen med plånboken men tyvärr ett väldigt nödvändigt köp, för vi kan vell inte gå med hinkarna hängande heller.
OCH eftersom Bh:n är ett MÅSTE så är det ju lite fel att vi måste betala allting själva inte sant?

Tänk hur mycket pengar det går åt till bh:n, mensskydd (heter det så låter förjävligt?!?) och preventivmedel!?!
Hur mycket måste gossarna sätta på dessa?(de har ju varken hinkar eller mens)
0€ oftast!
Okej, okej det finns undantag!
Vissa pojkvänner går ju med på att ibland betala hälften av t.ex. p-pillren.
ELLER köpa bh:n åt sina flickvänner...
MEN alla har inte en pojkvän och då är det ju liksom lite fräkt.
För dessa kostar ofta MASSA!

Vill man dessutom satsa på lite finare så kan det bli SKITDYRT!

Jag har bh perioder.
Dessa perioder köper jag oftast bara bh:n och inte andra kläder.

Som t.ex. förra veckoslutet då jag var till Skanssi och släpade hem med mig 2 stycken!
Hade dagen före sett på tv att KappAhl har fått in ett nytt märke av underkläder Miss Vanity och föll pladask.

Det var inga billiga ena men lite speciella så de fick åka hem med mig.
Har ni sett sådan med pärlhalsband fast i bh:n för det har inte jag?

MEN JA..  hu sku de va KELA med en lite bh ersättning :)



 

 


Luonnonvalkoinen Balconette, Lace, , Balconette, : , Miss Vanity...Luonnonvalkoinen Soft rintaliivit, Lace, , Soft, : , Miss Vanity,...

23 kommentarer:

  1. Du har så rätt! Borde ju absolut få kela-ersättning för allt dedär! Samtidigt som jag tycker man borde få för glasögon/linser om man har det. Inte är det väl mitt fel att jag ser dåligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA visst!! :D nää just där har du en bra point! håller helt med :)

      Radera
  2. haha BH-ersättning har jag då aldrig tänkt på men nog har vi många gånger med kaverina tala om att man åtminstone borde få ersättning på bindorna man köper! OCH preventivmedel... och jag håller med Linnea, att man borde få större ersättning för åtminstone ögonläkar-besöket än 16€ (av 106€?!?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp bindorna redan sku underlätta.. blir ju dyrt i längden då man har mens i typ 40-50 år :) och sen ögonläkare förstås :D

      Radera
  3. www.lunette.com använder man "kuukuppi" så sparar man både pengar och på miljön! Kostar 30€ och kan användas i flera år, på natten och dagen och är till mycket mindre besvär än skavande bindor och giftiga tamponger. Jag rekommenderar, har aldrig mera problem med att tex. inte ha tillräckligt med tamponger med sig, att de skulle komma igenom bindan (kuukuppin är av silikon) eller med att desperat försöka hitta en skräpkorg åt använda skydd. Dessutom är det mycket fräschare. Bästa lösningen på alla sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det slipper alltså inte att läcka nåt förbi till trosorna? :) alltid varit lite skeptisk när man inte hört nån som använder :) men måste fundera om :D

      Radera
    2. Nää, dom är flera millimeter tjocka och av silikon, riktiga koppar. Om man byter tillräckligt ofta, minst varje 10:e timme, så händer absolut inget, men om man inte kan ta hand om det så kan det i extrema fall rinne över. Men då måste det komma tiotals milliliter. Det finns också olika storlekar. :)

      Radera
    3. Intressant :) är dom lätta att sätta på plats också :)

      Radera
    4. Nope, det läcket ingeting! Jag använder alltså själv! Det är en kopp som man viker in i slidan och som vecklas ut där och dit rinner allt. Sedan tömmer man i wc:n och sköljer under kran och in igen. Hur bekvämt som helst plus ingen luktande binda! :D Kan köpas på apotek eller Ruohonjuuri bla. Det kan vara knepigt i början att lära sig att sätta in den men man ska int ge upp! I bipacksedeln finns jättebra råd.

      Radera
    5. Oj, ja tror att jag skrev förbi dig lite :D Missade helt att min kommentar inte ännu var publicerad

      Radera
    6. Nu borde vell allt vara publicerat ? :)

      Radera
  4. Hej! Håller med dig. Har tidigare skrivit ett inlägg om samma ämnen om du är intresserad. :)

    http://ellis.ratata.fi/blogg/article-61401-372363-dyrt-att-vara-kvinna?offset_61401=30

    SvaraRadera
  5. Intressant! Nu får vi bara vänta på vad killar och män tycker om det här - hoppas dom läser!
    Och kommer på vad dom behöver FPA-ersättning för :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de sku allt vara roligt med lite mäns åsikter också :) Tack för din kommentar! :)

      Radera
  6. Dock kan ju inte KELA betala ut ersättning för varje utgift folk har. Dessutom är inte BHar livsviktiga som t.ex mediciner och mat - var är ersättningarna för mat? Inte ens KELA har obegränsade tillgångar och jag är ganska säker på att de nog sätter sina tillgångar på de mer pressande behoven. Dock håller jag med om det där med mensskydd, visst finns det billiga och relativt bra skydd som inte dödar ens ekonomi - men ändå tycker jag att man borde få nåt stöd eftersom det ändå är väldigt ohygieniskt utan skydd eller om man inte byter tillräckligt ofta osv. Dessutom medföljer ju alla små problem som någon redan nämnde med skräpkorhar etc. :) Och vad gäller preventivmedel så kan man faktiskt kräva att partnern betalar åtminstone en del då båda har lika ansvar över att sexet är säkert. Har man ingen stadig partner och ekonomin pressar får man väl helt enkelt prioritera lite. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä de kan dom ju int. men nu var det ju inte fråga om varje utgift utan just de tre ovanstående.. För dessa tre kostar ju faktist ganska mycket extra åt oss tjejer. Nånstanss skrev jag att gubbarna sku kunna betala 1 % extra skatt så att vi sku få mera ersättning från kela ;) hih

      Radera
  7. Faktiskt så håller jag inte med. KELA kan ju inte betala för allt som man behöver. Som Sara redan skrev, hur är det med mat, glasögon/linser, kläder och egentligen allt? Visst, det skulle ju vara bekvämt om man kunde få ersättning för det, men det håller inte riktigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är sant.. men jag tycker att just dessa sku de ju inte vara så tokit att få ersättning för.. Om du tänker så far det rätt mycket av våra pengar till detta, och ändå får vi samma ersättningar som gossarna.. :)

      Radera
  8. Ååh, om det är nåt jag ogillar är det BH inköp..! Jag är en sån som köper några stycken per gång och sliter ut dom totalt innan jag får tummen ur att skaffa nya. Det är dyrt - men ändå ett måste. Och helt fula vill man ju inte ha, fast det inte är så många som behöver se dom...
    Det skulle ju vara helt kul med ersättning för bh:n, men ännu heldre skulle jag vilja att man skulle få en liten Stödsumma per månad just för alla bindor och sånt, för det kostar. Och det är inget man kan låta bli att köpa! Annat än bh, dom går att köpa i billigare modell - eller skjuta fram inköpet om man har lite mindre pengar nån gång. :)
    Men intressant inlägg, säkert sån som väcker tankar och diskussion. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp stödsumma sku vara riktigt toppen :) som ja redan skrev så blir det ju i längden en stor summa vi sätter på alla skydd och sådant :/

      Radera