måndag 10 oktober 2011

I miss you


Hello!

Vilken dag. Är totalt slut. Var super nervös då vi skulle kanylera idag (var rädd att jag skulle bli pickad men slapp det även denna gång). Det gick iaf bra att kanylera J som var en väldigt lugn "patient". Så nu borde allt stickande vara över (eller alltså övande på varandra). Då jag väl kom hem kom Emilia på besök, vi skulle göra kirurgi uppgiften och fick också en bra början men nu orkar jag inte mera idag... Tänkte på skoj skulle kopsa uppgiften hit så ni får en bild av vad för uppgifter vi har.


Du arbetar som sjukskötare på en kirurgisk vårdavdelning.Din uppgift är, att förbereda patienten på kirurgiska avdelningen inför planerad operation, och att planera vården efter att du har hämtat patienten från uppvakningen till vårdavdelningen. Beskriva den pre- och postoperativa omvårdnaden och övervakningen (vårdplan med vårdbehov, vårdmål, planerade vårdaktiviteter och evaluering).Tänk på att motivera dina handlingar.
Patient: Anders Eriksson, 60 år, gift, bor i egnahemshus
Längd 175 cm, vikt 90 kg
Diagnos Arthrosis genu l.dx.
Planerad operation: Knäprotes
Grundsjukdomar: Diabetes mellitus typ I, Hjärtsvikt
(10 p)



Ingreppet (arthroplastia totalis genu dx) för ovannämnda patient görs i spinalbedövning och du fungerar som anestesisjukskötare.
Redogör för övervakning av patienten under en operation i spinalanestesi och hur du beaktar patientens trygghet under anestesins alla faser?
(10 p)

7 kommentarer:

  1. Är det inte lite taskigt mot dom andra i din klass om du alltid får komma undan med att inte bli stycken med nål/kanyl? Eller får alla, som inte vill bli stuckna, skippa det? :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är inte så snällt kan jag medge =) Men idag var jag faktist inte den ända som inte behövde bli stucken. Det hände en grej när jag var liten och har sen dess haft en väldig nålskräck :/

    SvaraRadera
  3. du är löjlig! hur skall du kunna jobba som hälsovårdare om du inte själv vågar bli stucken. svagt gjort...

    SvaraRadera
  4. Okej så du tycker jag är löjlig? Så du menar då att hela mitt yrke kommer att gå ut på det att JAG blir stucken? Det är vell inte mej dom skall sticka utan jag som skall sticka andra? Dessutom frågar man runt på fältet så är det många som är sjukskötare och hälsovårdare som har nålskräck (eller rädsla att själv bli stuckna). Så om detta nu är min svaghet så må det då vara. Jag tar det inte som en svaghet eftersom jag i detta fall kan ta i beaktan patienter som har nålskräck på ett helt annat sätt. Dessutom är stickande kanske 1% av hela yrket.. =)

    SvaraRadera
  5. Nu om nålskräck,så jag känner många som har haft nålskräck,men när dom under åren har fått sticka andra så har dom själv också blivit vana med det och är inte emra rädda för nålar :) alla har vi våra rädslor.

    SvaraRadera
  6. Ja, inte kan man väl något till nålskräck, Paulina kommer nog att bli van tror jag också och precis som hon sa så förstår hon dem som har nålskräck bättre :) Paulina, din blogg kom upp när ja sku göra vår uppgift och skrev arthoplastia totalis genu dx i google :D See u/ Julia

    SvaraRadera
  7. haha ja måste o kolla =) men jo som du sa så nu blir man vell vaan =) see u too =)

    SvaraRadera