tisdag 23 december 2014

- det där med pengar -



Jag ÄLSKAR att shoppa!
Älskar att både köpa åt mig själv och andra.
Ibland då jag inte får sömn kan jag ligga och fundera vad jag skulle göra om jag skulle få den rätta lottoraden på lotto och vinna 5 miljoner.
Hur mycket skulle jag själv behålla och hur mycket skulle jag ge bort, och vem skulle vara värd en extra slant?!
Jag tycker det är jätte tråkigt att behöva räkna varenda en slant som studerande!
Det sägs ju att vi har det bra här i vårt land men NOG är man fattig som studerande.
Lägg till ett barn dit ännu så är man ännu fattigare.
Det sägs ju också att man inte kan köpa lycka med pengar men jag anser inte att det är helt sant.
Delvis så förstår jag citatet.
En man som sitter på 6 miljoner, men har inga ”äkta” vänner är säkert rätt olycklig.
Vem kan man lita på då man har en så stor förmögenhet?
Vem är vän med en bara för pengarnas skull…
MEN!
Som forskningar säger så mår de folk som är högutbildade och tjänar bra mycket bättre än de som har en lägre utbildning och tjänar mindre.
Med pengar kan du köpa bra sjukvårdstjänster (du kan gå till privat läkare och snabbt få vård), en stor och trygg  lägenhet på ett område som inte är täckt av avgaser och kriminalitet, hälsosam eco mat m.m.
Sen kan vi ju då komma in på utbildningen.
Skall man välja utbildning efter pengarna?
SVAR: NEJ!
Du orkar inte jobba 50 år om du gör något du inte gillar.
Det jag dock tycker är fel är att vi som valt ett jobb inom hälsovården får mycket dåligt betalt, (förutom läkarna)!
Inte gör vi ju något viktigt inte, vi räddar ju bara MÄNNISKOLIV!
No big deal!
Därför skulle det vara väldigt roligt om man nån gång skulle vinna en större summa på lotto än 5 euro.  skulle man kunna jobba på den branschen man trivs på och ändå kunna leva ett liv där man inte behöver fundera på om tuggummipåsen man håller i handen faktiskt är nödvändig eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar