lördag 4 januari 2014

-Cybex, Klippan, Britax.......-



Tänkte skrapa ihop ett inlägg om bilstolar..
Kanske inte intresserar så många av er men kanske nån har nytta av det.

Före vi for på vår jakt efter en ny bilstol så kollade jag Autoliittos tester.
Trodde blint på dem och vad de sa.
Cybex var enligt dom den bäst, Britax helt ok och Klippan fick rätt så dåliga betyg.
ALLTSÅ inte absolut en Klippan.
Fastän Cybexen fått bästa betyg tyckte jag ändå inte om hur barnet sätts fast efter att man ändrar att barnet sitter åt samma riktning som alla andra.
Då åker bältena bort och istället sätter man en "balk" framför barnet.








Vi for till TRE olika butiker varav EN hade Cybex.
Den första som vi for till föredrog Klippan och Britax.
Nu minns jag inte exakt vilken Britax det var frågan om.
Nå eftersom jag gjort surfing före så  började jag ställa frågor om testresultaten.
De sa att de inte vill ta ställning till Autoliittos tester eftersom de är gjorda nånstans i södra Europa och där har dom inte alls samma standard på säkerheten som vi har här.
De kollar inte lika noga alla områden på Kroppen och hur mycket de utsätts för  ifall de blir en krock.
Så enligt dom var Klippan ett utmärkt val och hade fått bra resultat i olika tester gjorda i norden..

Nåå vi tramppade vidare..

Nästa butik hade Cybex, Klippan och Besafe som de föredrog.
För att tillägga här i mellan så fanns det konstigt lite att välja mellan om man ville ha en bilstol med isofix fastsättningssystem.
Finlands bilar är så pass gamla så de flesta har inte ännu ISOFIX,
därför har de rätt några sådana som går att sätta fast med den metoden.

Nå de föredrog ju förstås CYBEX eftersom de sålde den, men även Klippan sa de att var bra.
Jag frågade dem och Cybexen verkligen är så bra då den har den där balken där framför och som svar fick jag att den har JU vunnit Autoliittos tester..
Aja, nå vi tramppade vidare.

Sista butiken sålde Besafe, Britax och Klippan.
Även här frågade jag om testerna och började motargumera då hon sa att Klippan är ett bra val.
Varför skall jag ta Klippan då den fått så dåliga resultat?
Lekte ju lite dum där nog.

Som svar fick jag samma som jag fick då vi var till butik nummer 1.
Dessutom sa hon att både Sverige och Finland har testat Cybex och att den fått otroligt dåliga resultat.
I Sveriges resultat hade dockan flygit över balken vid krocken.
Dessutom hade dockan slått huvudet i balken vid frontalkrocken och gått sönder.
Där var svaret!
Cybex var borta från spelet för mig.

Sen börja jag fråga om Klippan, varför den fått så dåliga poäng i Autoliittos tester.
Svaret var simpelt.
Man kan sätta fast Klippan på två sätt.
Antingen  med bälte eller med ISOFIX.
OCH alltid då man kan sätta fast en bilstol med bälte så kan man göra det fel och Bilstolen som annors är SÄKER blir mittiallt väldigt väldigt osäker.
Detta drar ner på poängen genast och slutresultatet blir att se dåligt ut.
Hon sa även att om man kollar på resultat bör man alltid kolla VARFÖR den fått så dåligt.


SÅ vi beslöt att ta KLIPPAN.
Den har dom längsta sidodynorna än någon annan bilstol och borde därför skydda bra vid en sidokrock.
Dessutom går den ända upp till 36kg.
Man kan ha den båda vägarna och även i en aning lutande ställning.
 







Skulle det ha gått att fortsätta spänna fast barnet med bälten då man byter riktningen på Cybexen skulle jag ha tagit den.

Jag måste här även tillägga att jag INTE sett några andra resultat än Autoliittos så jag kan inte tala för testerna gjorda i Sverige och Finland.

Jag skriver bara ärligt ut det som vi fått höra och varför vi valde just Klippan!
Så vare sig testerna gjorda i Sverige stämmer om att Cybexen är dålig på vissa områden så tar jag inte ställning till det.

Det fick mig att välja annat men skulle jag bara ha hört den försäljaren som sålde Cybexen kanske jag skulle ha andra åsikter.
Nu satt jag ju ihop alla tres.











2 kommentarer:

  1. Det här var nog ett mycket bra inlägg då vi o kommer om nån månad måsta börja se på dessa :) . Så tack för information :) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hade nytta av det :)

      Radera