torsdag 24 oktober 2013

-curry och skaldjurssås-

Gokväll!

Tack för alla era kommentarer angående förra inlägget :)

Vi har varit på den näst sista såskurs-kvällen med min far.
Shit vad mycket jag lärt mig.
Förut kastade jag bara något i en sås utan att destu mera förstå eller tänka vad jag gjorde.
Nu däremot kan jag med dessa ingrediensser i min bakficka säkert laga 1000 såsar :)

Ikväll har vi gjort skaldjurssås och currysås.
Resepten kommer här!

Skaldjurssås:

Skala räkorna (ifall du har kräftor så gör lika) och ät upp innehållet!
Omnom!
Sätt ugnen på 200 grader och då den är varm så sätter du in räkskalen.
Låt de vara där i ca 10 minuter.
Fräs lök, morot, purjo, lite tomatpuré och räkskalen.
Tillsätt ca 3dl vittvin och fiskbuljong (fiskfond och vatten).
Koka i 30 min, inte längre.
Krydda med lite lagerblad och timjan.
Sila.
Red såsen med maizena eller veremjöl.
SMAKA.
Om du vill kan du tilläga lite grädde.
Salta ifall det behövs.

Såsen passar perfekt med t.ex. olika fiskrätter, eller skaldjurspasta.



Curry sås

Fräs äppel och curry.
Om du vill kan du tillsätta chili.
Tillsätt kycklingbuljong (vatten + kycklingfond)
Koka i ca 15 minuter.
Kolla smaken, vill du ha mera smak koka längre.
Vattnet ångas bort och smaken blir kvar.
Red med vetemjöl eller maizena.
Tillsätt grädde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar