onsdag 18 februari 2015

- Get rid of TUTTEN -

Okej, vi är officiellt TUTTFRIA!

Men först låt oss ta det hela från början..

Kommer såväl ihåg då Alice föddes och ständigt skulle vara vid bröstet.
Mina vårtor skräk HOSIANNA och det var allt annat än mysigt.
Vad gjorde vi?
Jo vi smått tvingade henne att ta tutten, helt enkelt för att inte jag skulle bli en tutt.

Tutten har sedan varit med i vår vardag i nästan två år.
För var dag som gick tyckte jag hon blev mer fäst i den, och det blev nog vi också..
Det var ju så lätt att alltid ge den.

Vi försökte faktist för några månader sedan med att klippa en av tuttarna sönder.
Liksom ändan bort på den.
Konstatera snabbt att det inte var smart gjort..

Okej vi kör ett nyt försök efter resan då tänkte jag.

Så var det en kväll för tre veckor sedan som vi inte hittade en endaste en tutt.
Alla var hos hennes dagmamma och vi hade bara en endaste tutt hemma, den som jag klippt sönder för några månader sen.
Visst hade jag ju en helt burk full med "gamla" tuttar men dom var inte ett alternativ.
Alice sökte och sökte men hittade ingen.
Tillsist tog hon den söndriga tutten och satt den i munnen.

Strax därefter for vi till mina föräldrar.
Det första hon gjorde när hon kom dit var att visa hennes söndriga tutt.
Min mamma konstatera att inte kan hon vell ha en söndrig tutt, den måste nog kastas.
Nå fröken gjorde som mommo sa och for och slänge tutten i råskis..

och sen dess har vi varit utan tutt :)

Första natten skrek hon lite över en timme före hon somna. Efter de har det knappt varit något skrik alls.
Hon nämner den fortfarande efter tre veckor, men börjar inte gråta efter den.

Det ena jobbiga är att hon numera vill att man klappar henne på nättrena då hon vaknar.
Hennes tröst (tutten) är borta så nu söker hon efter nåt annat.
Mjukisdjur är hon inte intresserad av tyvärr.

Men överlag anser jag att det gick MYCKET lättare än vad jag nånsin trodde.
Bara man vågar ta steget så går det nog bra :)

och ibland tror jag faktist att det var vi föräldrar som behövde den mer än Alice ;)


1 kommentar:

  1. VI har åxå gjort ett försök på att bli tutt-fria! Först tog vi bort tutten under dagtid helt och hållet i en veckas tid och förra natten testade jag första gången utan tutt vid läggdags. Han fråga såklart efter den men, men jag förklara att vår katt hade lånat den och så var det slut diskuterat. Inget pirr och inget marr, dock tog det ca 1h innan han somna. Men han ligger och pratar för sej själv så ingen panik. Idag sov han också utan tutt på dagis och inatt sover han hos fammo och faffa, så vi får se hur det går!! Om det faktiskt gick såhär lätt kan jag inte fatta att vi inte gjort det tidigare!! Men vi får se om jag hamnar äta upp mina ord imoron :)

    SvaraRadera