lördag 17 januari 2015

- rädd för att FLYGA -

Hej!

Vi är nog hemma men har varit så trött att jag inte orkat blogga.
Tidsskillnaden sitter stenhårt kvar i huvudet och ännu idag har vi vaknat klockan 5.00.

Flygresan hem gick bra trots att jag var säker på att flyget skulle störta.
Alltså min flygrädsla blir bara värre och värre.
Trots att jag flygit mycket i mitt liv så blir jag inte van med det.
Jag är väldigt inresserad av flyg och hur de fungerar men attan att sitta där uppe med turbulens är det värsta jag vet.
Jag tror det är att man har noll kontroll där uppe.
Det är inte i mina händer det som sker, jag kan inte göra NÅNTING!

Vi hade typ flygit en timme då jag kollade ut ur fönstret och såg att det blixtrade.
Just då befann vi oss över hav och jag hatar att åka över stora hav.
Liksom ingenstans att landa om något skulle gå fel.
Nå då jag så blixtarna under oss blev jag ännu mer orolig.
Tankarna for till Air Asia som för två veckor sedan hade typ hamnat i ett åskväder och störtat.

Försökte lugna mej och tänka att åskvädret är under oss och att det inte var nån turbulens ännu iaf.

Nå de tog inte länge så "tändes" lampan som visar att bälten skall vara på.
PANIK!

Kaptenen informerade att vi har många åskväder runtomkring planet och att det kommer att bli en hel del turbulens. 

Vi hade just fått fram Alices säng, ni vet en sån därn som man sätter fast i väggen.
Tog inte länge förrän där var två flygvärdinnor som sa att vi måste GENAST ta ner den eftersom det kommer att komma jätte hård turbulens.
Jag bara: alltså påriktigt då.
Dom ba allvarligt: jo nu kommer de riktigt hård turbulens om en stund.
Jag: men är det normalt då.
Dom: de e inte normalt.

Jag ba känner hur paniken stiger.
VADÅ dom skall ju alltid vara lugna och glada och nu är dom själv helt i panik.

Sen bara smällde jag ur mig att kan dom inte köra förbi åskvädret då.
DOM: nu hinner vi inte prata mera utan vi måste föra kärrorna tillbaka och fara och sitta.

Jaha okej nu dör vi nog tänkte jag!
HELT seriöst alltså.
Jag har aldrig förut sett så stressad personal så det smittade ju av sig.

Jag såg hur vi dök in i ett åskmoln och hur de blixtrade utanför.
Turbulensen ökade men inte så farligt.
Väntade hela tiden på något värre och sen mittiallt lugnade det sig och kaptenen släckte skylten och sa att ni har vi passerat åskvädret.

VAH?? störta vi inte heller?? det var liksom min första tanke.

Fy tusan vad rädd jag var!
Är det nån annan som är rädd för att flyga? och vad är ni i så fall rädd för?

Restem av resan gick super och Alice sov 7 timmar på flyget.
Flyget var ju 10 timmar sent så det blev nattflyg istället för dagsflyg vilket var bra för Alice men dåligt för oss andra..
Vi var i Finland klockan fyra på morgonen, hemma i Pargas klockan halv åtta och i skolan skulle jag vara klockan 9.
Gissa om jag var trött :)

Men jepp! 
Jag tror jag väntar en stund före jag flyger nästa gång....
tidigast efter bröllope.. :p

Har förresten massa videomaterial taget med GoPron som jag kommer att visa bara jag får ihop satt det. 

Så stay tuned :)





2 kommentarer:

  1. Det var verkligen inte bra gjort av personalen att visa sin egna rädsla sådär tydligt och skrämma upp andra ytterligare med sina ordval...! Speciellt när det inte ens blev så mycket turbulens så var ju lite i onödan (jag avskyr också turbulens btw, sitter ibland och nästan ber böner..! :D) Ok, alla är mänskliga och kan bli skrämda, men man tycker ju att rutinerad personal har varit med om liknande väder förut.. Eller kanske det var ganska nya värdinnor som aldrig varit i en åskväders-situation innan, vad vet jag..

    Att bidra till att passagerarna får panik är hur som helst väldigt illa, för jag har läst att skulle något hända så har man störst chans att överleva om man INTE får panik under de första 90 sekunderna, eller nåt i den stilen.. Lättare sagt än gjort i och för sig, men detta borde ju utbildad personal vara medveten om iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaa samma här. drog nog igenom alla världens böner ja bara kände till :D men jo ja håller med att personalen bör hålla sig lugna så att det inte skapar panik i flyge.. :(

      Radera