onsdag 21 januari 2015

- Efternamn dilemma -

Nu är det mindre än åtta månader till VÅRT bröllop!
Jag börjar så småningom känna att NU borde man börja sätta planeringen igång på allvar och fundera ut den slutliga gästlistan!
Save the date korten åker snart iväg!

Hjälp!

Vem får inbjudan, och vem får inte? Det må nog vara en av de svåraste besluten jag tagit på den senaste tiden.

Det jag hoppas är att ingen skall ta illa upp för vi har en begränsad budget och man kan inte bjuda alla som man skulle vilja.

Ett annat DILEMMA vi har är efternamnet?

Vet inte HUR många disskusioner vi haft om det och vi har inte ännu heller kommit fram till ett besult.

Vi har nämligen tänkt som så att vi byter efternamn HELT och HÅLLET!
Detta för att ingen deras efternamn känns helt rätt för den andra att ta.
Så vi kompromissar båda och tar ett nytt.

Problemet är att vi inte ännu har hunnit kolla hur det fungerar rent praktiskt.
Är det nån som har erfarenhet om sådant?
Vad kostar det och får man ta vilket och "vems efternamn" som helst?

Nu kanske ni tycker att vi är fåniga som tänker byta...
MEN!
Jag (eller Niko) vill inte ha ett namn resten av livet som inte känns rätt!


11 kommentarer:

  1. Jag är inte så insatt överhuvudtaget, men har hört några prata om att byta efter namn till något annat. En sa att man får ta vilket namn som helst som funnits ens släkt vissa generationer bakåt. Och min mamma och hennes man funderade på att göra en kombination av deras bådas efternamn till ett nytt (men det blev aldrig av). Hoppas det ens lite hjälper så ni vet var ni ska börja :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tack :D all hjälp tas imot med öppna armar :D

      Radera
  2. Tror man får byta ganska fritt, i Sverige i alla fall. Du kan nog hitta det genom en snabb-googling.
    Men annars, behåll era efternamn så som de är? :) Barnen kan ha dubbla? Fast det är kanske också besvärligt för barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn får inte ha dubbelnamn, och alla helsyskon måste ha samma. Det fick vi veta då vi på skoj sade att Saga skulle få mitt efternamn eftersom Adam har Antons. S

      Radera
    2. jo barnen inte får ha dubbelnamn men att de måste ha samma.. hmm konstit .. hur är det månne med efternamnen i släkten. får man bara icke picke pö på dom då? nå auf eller von får man vell inte ta?

      Radera
  3. I Sverige är det ganska fritt att byta namn, men tror inte det är riktigt lika enkelt i Finland. Tror det är så att man endast kan välja ett efternamn som på nåt vis finns i släkten. Sen då man hittat ett bra namn, så tror jag inte att själva proceduren är så svår, fylla i en blankett osv. Magistratens hemsida kan säkert hjälpa :)

    Men att välja ett nytt gemensamt efternamn tycker jag är en fin idé om det egna eller den andras namn inte känns så "eget" för nåndera! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det tyckte vi också :D problemet är att hitta ett bra bara :D tack ska du ha <3

      Radera
  4. http://maistraatti.fi/sv/Tjanster/namnarenden/

    SvaraRadera
  5. Om ni båda gillar de efternamn ni redan har, så går det ju att behålla dem också :) Men är ni inte ens så förtjusta i de efternamn ni har från början är det väl bara att byta, eller kanske hitta på en ny kombination av era efternamn ;) Min nuvarande pojkväns namn är så fint, så det hoppas jag verkligen på att få heta en vacker dag... <3 Tänk er "Maria Florio".. :3

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi vill nog heta samma =) och Maria Florio låter väldigt vackert :)

      Radera
  6. Vi hade exakt samma problem då vi gifte oss 2013. Det var det absolut största diskussionsämnet :D Jag hade ett väldigt ovanligt efternamn och min man ett väldigt vanligt så med Johanna som förnamn skulle jag ha haft samma namn som flera jag känner om jag skulle ha tagit hans namn och det vägrade jag. Ville ändå att vi skulle ha samma namn just p.g.a. att det då "syns" att man är en familj och för min man var det tydligen för stort steg att ta mitt namn (för INGEN har ju NÅNSIN tagit kvinnans namn...). Jaja, det blev i alla fall ett helt nytt namn för oss, min mammas flicknamn. I Finland får man byta till gamla släktnamn eller ansöka om ett helt nytt namn (t.ex. en kombination av de namn man har). Man fpr inte byta till ett namn som man inte har någon anknytning till och också för de namn man har anknytning till så ska man motivera varför (min mammas flicknamn skull t.ex. dö ut med morfar så det var vår motivering). Det kostar att byta till ett helt nytt namn, kring 100€ om jag minns rätt. Enklast är att en av er ansöker om namnändring i god tid innan (jag ansökte eftersom namnet är från min släkt) och ansöker om att ändringen ska träda i kraft på vigseldagen. På så sätt kan den andra ta det nya namnet i samband med vigseln (för oss heter det alltså officielkt att min man tog mitt namn i samband med vigseln) även om ni i praktiken byter namn samtidigt. På så sätt kostar namnbytet bara för en av er, för det är gratis att ta ett nytt namn då man tar sin partners namn då man gifter sig. Hoppas det svarade på lite frågor :)

    SvaraRadera