söndag 19 oktober 2014

- Amning och alkohol -

Här kommer ett sånt härnt inlägg igen med mycket starka åsikter om alkohol!
Försök orka :)

Idag läste jag en kommentar på Imetyksen ry sidan på facebook.
Där fråga en mamma om det är "okej" att amma fastän man druckit sju doser alkohol?
Hon skulle ut och festa och tänkte att ifall barnet verkligen inte tar flaskan så kan hon då amma?
Blev nyfiken och började läsa kommentarerna.
För varje kommentar jag läste blev jag bara argare och argare.
Ca 15-20 mammor svarade på frågan och var med och disskuterade ämnet.

Vet ni vad svaren var?

Jo, det är nog helt OKEJ att amma för alkoholens skull men det som kanske inte är lika okej är att barnet kan upptäcka mamman skrämmande då hon är alkoholpåverkad!

WHAT THE FUCK?!?

Hur i hela fridens helvete kan det vara OKEJ att amma då du druckit 7 doser alkhol?!?!

Sen fortsatte kommentarerna på följande sätt:

-Jo det är absolut okej att amma. Far du ut och ha roligt bara!

-ÄH barnet glömmer nog bort ifall du beter dig onormalt.

-Jo det är okej att amma, se bara till att du har nån som är nykter som ser till att du handskas rätt med barnet.

-Ja, jag har nog druckit och amma. Barnet bara dricker lite mjölk o så somnar de genast.

MEN TAMMEFAN! Barnet blir säkert också påverkat av  alkoholen och somnar därför så bra sen.

Enligt rekommendationen är det okej att amma efter t.ex. ett glas vin, men inte efter t.ex. 7 öl.

Uss vad arg jag blir!

Har ni åsikter och erfarenheter om detta :)

2 kommentarer:

  1. Enligt undersökningar e de näst intill omöjligt för ett barn att påverkas eller ta skada fast man skulle dricka väldigt mycket, men sen så borde de ju va helt uteslutet för ALLA att ens handskas med barn när man är berusad.

    SvaraRadera
  2. Rent medecinskt så är det så pass liten del alkohol som går över i mjölken att det inte kan skada barnet. Men själv skulle jag inte dricka så pass mycket som ammande mor. Men ett-två glas tycker jag är helt okej!

    SvaraRadera