måndag 27 oktober 2014

- 500 € för en märkesväska eller 20€ för en fake? -

 Är du en märkesfreak?
Sätter du 500€ eller till och med 1000€ på en märkesväska?

Min kompis  har en Michael Kors väska, och efter igår har även jag en.. 
Skillnaden är att min kostade ca 20€ och hennes där kring 400€.

 Det är hiskeligt hur mycket MÄRKET kostar.
Hur blir ett märke mittiallt så kännt att folk betalar huvudlösa summor för att få  det?

                               Okej visst är det säkert skillnad på kvaliteten också!!

Det mesta jag typ satt på en väska är lite på 100€, en Longchamp.
Jag kan nog inte säga att jag ALDRIG skulle sätta 400€ på en väska, för tänk om ja en dag blev stenrik.. Ja skulle jag antagligen köpa mig en äkta.
Men än så länge så nöjer jag mig med mina 20€ fake väskor som pappa släpar hem med sig från Kina!

Fast visst tappar märket lite sitt värde då det inte är äkta..

Vad är er åsikt om detta?

Fake V.S äkta?
Billigt V.S skitdyrt?


 
 Fake



 Äkta


Fake


Äkta

17 kommentarer:

  1. Personligen förstår jag inte varför man överhuvudtaget måste köpa fake produkter. Har man inte ekonomin att köpa äkta vara kan man väl köpa en billigare variant som för den skull inte är en kopia? Varför skylta med ett varumärke man inte har råd med? Varför inte bara köpa en väska utan emblem eller sigill som inte hör hemma just på den väskan?
    Det handlar om designers som faktiskt skapat något - inte kopierat rakt av. Det handlar om arbetsförhållanden, material, upplevelse.
    Själv har jag jobbat inom en bransch där det fanns mycket kopior och vareviga gång vi fick reda på att tullen beslagtagit kopior som importerats till landet kände vi att rättvisan vann. För då det kommer till kritan så är kopiorna faktiskt olagliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra point! Hade faktist inte alls tänkt på detta från den synvinkeln :) så tack för din kommentar!

      Radera
  2. Jag skulle aldrig köpa en fejk. Däremot skulle jag inte lägga ner massa pengar på en väska enbart för märkets skull. Köper helt väskor i god kvalité utan synliga märken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt :) och det kånns nog inte så bra att gå med fake..

      Radera
  3. Tack för din kommentar :) jag vet int om jag ens skulle våga gå med en 400 euros väska.. den skulle antagligen bara ligga i inne i vitrinskåpet. hehe men alltså det nog väldigt mycket pengar jo.. Och som sakt så skulle jag nog inte i min nuvarande livssituation heller sätta så mycket pengar.. Men efter att läst ovansående kommentarer så fick det mig att tänka om.. Kanske jag nästa gång borde förbjuda pappa att hämra fake och satsa på nåt billigare "icke-märke" istället :)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle inte lägga ut såna summor på en väska, eftersom det inte bara är kvalitén som kostar, utan till stor del varumärket när det gäller så här pass stora modehus/designers.. Samtidigt skulle jag inte vilja ha en fake-väska med stor flashig logo på - jag vill hellre köpa en väska som jag helt enkelt tycker är snygg, inte för att "flasha" med (fake)-Guccilogor etc.. Men inte dömer jag de som gör så heller :) Skulle jag vara rik däremot skulle jag säkert nångång kunna köpa en dyr märkesväska om jag verkligen faller för modellen - inte för märkets skull. Men jag betalar nog hellre för kvalité än för varumärket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp du har helt rätt :) Och visst känns det bättre att gå med äkta och inte fake.

      Radera
  5. Skulle aldrig köpa en fake väska, helt enkelt för att jag tycker det är fel att stöda den industrin. Har man inte råd, eller annars inte är villig att lägga ner pengar på en väska, så tycker jag inte man skall gå omkring med kopior heller. Då kan man hellre köpa en snygg väska utan ett märke dittryckt! Jag har några dyrgripar själv och är väldigt nöjd med dem, de är definitivt värda sina pengar eftersom jag använder dem väldigt flitigt och de är av svinbra kvalitet. Men alla prioriterar vi ju olika saker. Tycker bara inte det är riktigt att stöda industrin som sysslar med plagiat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. MM, jag förstår din syn på saken =) och som tidigare sakt hade jag inte riktigt tänkt det från den synvinkeln!

      Radera
  6. Skulle aldrig ha samvetet att lägga ut 400 € på en väska. Det känns som om en väska inte är värt så mycket pengar i mina ögon och märket? Tja, det är ju snyggt .. men 400 €? Köper nog hellre något annat som jag har mer nytta av då isåfall och dessutom brukar jag vara expert på att ha sönder väskorna (kan ju också bero på dålig kvalité), men även MK väskornas handtag ser inte så hållbara ut. Hellre köper jag en billigare väska och byter lite oftare än att ha EN dyr väska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fö din kommentar :) jag är precis likadan.. o de få gånger jag köpt en lite dyrare väska så har jag ändå klottat ner dem med massa mat, elelr glömt nån banan i väskan och där är den sen. :D

      Radera
  7. Jag skulle heller aldrig gå med en fake väska, tycker man kan köpa någon utan märke ifall man inte vill betala för äkta vara. Själv anser jag mina väskor som investeringar. Jag köper dem inte till slit-och-släng, utan tar väl hand om dem, och använder dem flitigt. En äkta märkesväska som t.ex. en Louis Vuitton går aldrig ur mode och den behåller även sitt värde, det är väskor mina barn får ärva sen någongång. Märkesväskorna är även av en helt annan kvalitet än en väska som kostar 40€. De håller livet ut, medan en väska från H&M håller en säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att den håller sitt värde ja :) har jag också tänkt på.

      Radera
  8. Intressant inlägg och åsikter att läsa. Personligen tycker jag att man skall köpa det man tycker är fint och såklart efter sin egen budget :) men tyvärr finns det ju mycket negativt med industrin som framställer plagiat, så då är det nog ändå bättre att hålla sig till äkta eller utan något speciellt märken tycker jag iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ du :) dej har jag saknat :D o din blogg! och tack för din kommentar :) är nog av samma åsikt!

      Radera
  9. Jag föredrar att inte köpa märkesväskor (eller ens att se åt deras håll för jag vet att jag inte har r-å-d.
    Jag tyckte att Lindex hade en jättesnygg väska för några år sen, jag gillade att det var quiltat och hängde kedjor i den men då jag såg den brevid en äkta marc jacobs såg man klart o tydligt att det var en kopia. Då ville jag inte ha den.

    Jag köpte en plånbok på Kreta 2012 för den va söt och hade en guldknapp med ett lövträd på och då jag kom hem var det nån som sade "meeeeh, ha du köpt fake mulberry i söödäärn" o ja ba "vah, e de här en kopia av ett märke?!" Asså jag har noll koll på dom flesta märken så jag visste inte ens att jag hade köpt en kopia! Jag köpte den för att den var fin.

    Men alltså överlag undviker jag fake varor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dumt att det över huvudtaget lagas kopior och plagieras.. Ja menar det är ju inte tillåtet men ändå finns det massor av butiker i Kina som bara säljer fake.. Tillsist är det ju svårt att veta vem som går med äkta och vem som har fake!

      Radera