tisdag 14 april 2015

-Finland, ett tvåspråkigt land? -

Hejsan!

Hur är det med er?
Här är det helt bra! Hade sista föreläsningarna idag i skolan.. SHIT!!

Nu är det nära hörni!

Men jo det var inte det jag skulle tala om.
Det var nämligen så att jag för en tid sedan anmälde oss med i det nya programmet Suomen ihanimmat häät.
Egentligen var jag nog lite tveksam men eftersom programmet var nytt och det inte sto något om konceptet så tänkte jag att why not?
*vi skulle ju ändå inte ha en chans att komma me...*

Vi fick tilläggsfrågor och svarade sådär halft slarvigt på dem.
Välidgt detalierade var de.
Tänkte att vi nog aldrig kommer med i programmet eftersom vi inte riktigt viste så detjalerat ännu hur vår bröllopsdag kommer att se ut.

MEN!!

Så ringde dom då en vacker dag förra veckan och meddelade att vi kommit med i programmet!
Jag bara WHAT!!

Jupp och filmingen skulle börja redan samma vecka!!

Det fanns bara ett MEN!

Eftersom vi har svenska som mordersmål båda två är det ganska naturligt att bröllopet kommer att i stort sett "gå" på svenska.
Så gott som alla gäster förstår svenska så vi kommer troligtvis inte att ha nån sorts översättning till finska.

MEN ser ni det var här det där lilla "MEN" kommer in.

Vi borde ha ändrat språket till finska eftersom det är ett finskt program och koncept.
Så allt från att prästen borde tala finska till att programmet borde gå på finska skulle ha krävts för att vi egentligen skulle komma me.

Visst jag förstår till en vis del att det borde va på finska eftersom "konceptet" eller vad det nu heter är finskt men ÄR är vi inte ett tvåspråkigt land ??
OCH finns det inte TEXT man kan lägga till??
Det skulle vara positivt att lägga till ett par med modersmålet svenska, anser jag!

Nå eftersom vi från början redan var lite skeptiska (vill vi verkligen att alla ser vårt bröllop och kan analysera det) så var det ju lätt att tacka nej.
Men jag tycker nog det är lite fel att det borde gå på finska och vi var nog definitivt int färdiga att ändra språket på vårt bröllop bara för programmets skull!


7 kommentarer:

  1. Jag skulle ha gjort samma, tackat nej om jag inte fått ha MITT bröllop på MITT modersmål

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig ABSOLUT! Men om programmet är finskt kan de väl faktiskt kräva det stod det ingenstans när ni sökte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det stod igenstans något om språket.. stod faktist inget om programmet överhuvudtaget..

      Radera
  3. Nej usch, bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i ens liv, så klart ens bröllop ska ske på parets villkor och så som det känns naturligt..! Tråkig stil tycker jag.. :( Som sagt, det går ju att texta - vi finländare kollar väl dessutom på textade tv-serier etc typ dagligen, så vore väl inget konstigt alls med det..??

    SvaraRadera
  4. Strongt gjort av er att stå över när de ville ändra språket till finska!

    SvaraRadera
  5. Jag skulle klaga till tevekanalen. Så får de inte diskriminera folk.

    SvaraRadera