tisdag 30 september 2014

- Kan DU ha roligt utan alkohol? -

Jag har länge tänkt skriva ett inlägg som detta men egentligen alltid fegat ur.

TILLS jag idag läste DENNA nyhet.

Nyehten handlar alltså om en bar vid namn SOBER som öppnat i Stockholm där det nog serveras drinkar, men utan alkohol.  

DRINKAR UTAN ALKOHOL!

Biljetterna såldes slut två veckor före baren öppnades och kvällen då baren öppnade verkade ha varit en succé.

Det som tas upp i nyhetem är att detta nog inte skulle funka i Finland.
Vi MÅSTE ha procenter i våra drycker, annors så kan vi inte festa!

Jag hoppas ni läser detta inlägg till slut.

Varför dricker DU?
 Är det för att du tror du blir roligare, coolare eller allmänt bättre när du är full, för jag kan garantera att så är inte fallet.

Är det okej att vara otrogen om man är full?

Har jag lättare att hitta en pojk/flickvän om jag dricker?

Är det okej att göra bort sig då man är full?


Men HEJ jag var ju så full så det bara hände....

Nu tramppar jag rätt många på tårna visst?
Mycket medveten om detta..

Jag själv har ALDRIG varit intresserad av alkohol.
Jag har alltid haft en välidgt negativ syn på drickandet.
Jag har helt enkelt svårt att se de positiva med alkohol.
Jag anser mig inte behöva det.

Då jag var 14-15 började vell de flesta dricka.
 Pressen var enorm.

Varför dricker inte du?

 MEN TA NU EN!

Det var många fester som jag inte blev bjuden på för "jag drack ju inte", så varför skulle jag behöva bli bjuden då?

Jag var inte IN!

Tack och lov så hade jag Niko som hade samma åsikt om drickande vilket gjorde det hela lite lättare.

Men ta nu EN, DRICK NU!!...

I gymnaise blev det bättre.
Kompisaran började acceptera och slutade pressa på.

För mig får folk dricka hur mycket dom vill, MEN jag anser inte att en människa är SÄMRE bara för att hon/han väljer att inte dricka sig full.

Visst jag kan dricka en cider eller champagne, men där blir det.
Visst händer det att jag ibland funderar att går jag misste om något JÄTTE roligt?
Är det så att det ändå skulle löna sig att sätta en kort klänning på, fara ut och riktigt "släppa loss"?
Kanske?!?
 Men MÅTTA med allting!

Skulle vara roligt att veta hur många som egentligen börjar dricka bara för att det är gott och hur många som gör det för att  vara cool och höra med i gänget.

Det som ingen borde säga är att ALLA dricker ju..
För det är inte sant.

Allt fler kändisar har med åren helt börjat avstå från alkohol..

Kanske det blir tvärtom med mig, vem vet om jag blir en riktig suput då jag blir äldre ;)

Skämt osido!

Summa summarum tycker jag att det är synd att man tycker att man inte skulle kunna öppna en alkoholfri bar i Finland.
För VARFÖR skulle inte vi också kunna ha roligt utan alkohol?

Just saying...

 :)


P.S alla skit kommentarer kan ni hålla för er själva! 



12 kommentarer:

  1. Tycker verkligen mycket om din blogg! Ärligt skrivet

    SvaraRadera
  2. Stämmer det du skrivit :) Och bra blogg! / Anna

    SvaraRadera
  3. Jag har också länge varit skeptisk till alkohol. Nu dricker jag inte så ofta, men jag kan göra det ibland och gå ut och festa. Dock har jag en väldigt klar bild framför mig och det är att när jag en dag blir mamma kommer inte alkohol vara aktuellt i barnens närhet whatsoever! Jag brukar tipsa om den här dokumentären "rör inte min sup" som beskriver hur barn upplever vuxna och alkohol, otroligt intressant och rätt skrämmande http://www.youtube.com/watch?v=tcqrbomoNYI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen intressant dokumentär. Tack :) Jo alltså jag menar ju inte heller att man bör vara någon absolutist.Men kanske bra att fundera varför man dricker ibland :D

      Radera
  4. Alkohol var mest roligt när man var ung och det var nytt (eller ok, många gånger var det ju mindre roligt, när man råkade dricka för mycket) tycker jag, hade säkert mycket att göra med spänningen i att det inte är riktigt tillåtet.. Visst har jag som vuxen också haft roligt ibland då jag varit full, men jag tycker att ju äldre jag blir, desto sämre mår jag av alkoholen (alltså rent fysiskt) - så nuförtiden undviker jag faktiskt att bli full ofta. Dock gillar jag inte heller att vara på platser där de flesta är fulla, om jag själv är spiknykter. Så jag känner nästan att jag antingen måste vara åtminstone lite salongsberusad eller så undviker jag helt dessa "fylleplatser".. :P Men att bli riktigt full får jag absolut inget ut av längre, eller det kanske jag aldrig gjort när jag tänker tillbaka..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Det är där det oftast blir svårt att hålla gränsen, mellan berusad och full :) Sen anser jag att man får en annan syn på saken då man blir mamma. JAg vill absolut inte villa att Alice skulle behöva se sin mamma och pappa fulla.

      Radera
  5. Fann just din blogg. En trevlig plats.
    Hit återvänder jag nog!

    Och, javisst kan man ha roligt utan alkohol. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du återvänder :D
      Och tack för din åsikt :)

      Radera