måndag 21 april 2014

- Kaikki muumit laaksossa -

ASENTO!!

------>


 

Jag måste bara ta och skryta vår lilla unge.
Hon är bara SÅ otroligt duktig och smart för att vara så liten.
 


Hon är väldigt tidigt utvecklad.

Säger mer än 20 ord!!
Bland annat dessa kommer ur den lilla munnen:

Mamma, pappa, mommo, hauva (hund), kukka, kiitos, tack, tuttu (vi kallar tutt för tuttu), dricka, dusch, nanna, kakka, titta, tutta (sova), gurka, pupu, påpå (vi kallar skorna för påpå) m.m.

Dessutom kan hon säga vad hunden, katten, kossan och fåret säger!


Hon leker lekar som större barn leker. 
Hon leker att hon matar både niko, mig och sina mjuksiar och dessutom "städar" hon i lägenheten, (går runt med en trasa och torkar dam, fast nåt städande är det ju inte på det viset, har tagit efter mej).
Sen råddar hon ju förstås massa också :)

Hon förstås massa. 
Eftersom vi har ganska mycket rutiner är hon van att saker händer i en viss ordning.
Blir det ändring på det så får hon utbrott.
Far vi inte och gunga efter sandlådan så blir hon ari..
Glömmer vi att tvätta tänderna efter morgontvätten blir hon ari...
 


Pappa (hennes moffa) brukar lära henne massa konstiga ljud och sånger, och dem tar hon också efter.
Låter roligt då hon härmar honom :)

Vi brukar oftast facetimea med min mamma på morgonen. 
Mesamma hon vaknar på morgon söker hon min telefon och säger MOMMO!
Bäst att ringa mommo då bara:)

Hon går nuförtiden jätte fint. Ja man kan nästan säga att hon springer!
Hon är liten och slipper vart som helst.
Hon far fint ner från sängen och klättrar bra uppför alla trappor.

Då hon är ute och går så far hon försiktigt över alla trösklar.
Håller hon på och ramla slänger hon sig på rumppan.

Förstås skiner inte solen alltid.
Hon har ett väldigt hett temperament.

Får hon inte som hon vill så kastar hon sig eller så far hon och bita på bordet eller nåt annat.
Seg är hon också, ger inte lätt efter.


SÅ JA jag tycker hon är väldigt duktig för att bara va 1 år och två veckor!

Så nu kände jag bara för mig att skryta lite  ;)
Alla är olika och alla utvecklas på olika sätt.

Ibland kanske det varit skönare om hon tagit det lite lugnare men, nu vet jag iaf att hon har alla muumin i muumindalen ;)

1 kommentar:

  1. Det låter ju alldeles som hennes tremening Julia ;) i samma ålder... Njut när du kan... Julia var ju gift när hon var 17 och som 19 har hon yrke, fast job och läser ny yrke... och har räcknat att hon har två yrken när hon är 21... So är det när man är snab redan från början :D

    Men tjejen din är jättesöt <3

    Hälsningar Nina

    SvaraRadera