måndag 24 september 2012

Vad felas ungdomarna i Pargas?



Vi undrar varför ungdomar i Pargas mår så dåligt .. Jag undrade också länge men nu vet jag bättre. Det finns hemska människor i Pargas, människor som gör allt för att va "POP", ha massa "vänner" kosta det sen vad som helst. Nu målar jag inte alla men den senaste tiden har visat mig att de flesta bara spelar teater med en.

Vi lever på skvaller och rykten, vare sig de är sanna eller inte så skall de spridas runt. Det är liksom som en drog  att skvallra och att prata skit om andra.. Ingen är perfekt, inkluderar mig själv också, MEN ALDRIG har jag gjort något ni nu håller på med. Ni som vet vad jag pratar om känner säkert igen er, och kan då ta er en tankeställare! Skulle ni villa att era ALLRA PRIVATASTE saker skulle sväva runt i Pargas??

Nu anser jag att det är skillnad på vad och hur man "skvallrar".. Om vi hittar på att person X har cancer så skvallrar man säkert med en ton att STACKARS X, det kan inte vara lätt... Då sprids de oftast så att "herregud ha du hört att stackars X har drabbas av cancer".. Det är liksom mer förståeligt fastän det även då är FEL att sprida andras sjukdomar om inte X tillåtit det...

Sen låt oss säga att vi har person Z som är ihop med Y.. Någon Pargasbo råkar se Z ge en kram åt L, och där sätts rykten igen igång att Z är otrogen mot Y.. Då sprids rykten med tonen "har du hört att Z pettär Y med L, hur  kan HAN GÖRA SÅ". Utan nå bevis sätter man igång något som man inte egentligen har en aning om eller ens ANGÅR en. Följande personer detta sprids åt bryr sig inte ett skit i om det är sant eller inte utan huvudsaken att det är något nytt att skvallra vidare... Dessutom är skvallrandet som en trasig telefon... För varje person som berättar händelsen berättar den snäppet värre och tillsist är vell storyn den att Z är gravid åt L.. Fattar ni min point?

Skillnaden med det första är att man talar i ett mera tycka synd om syfte, den andra talar man bara av elakhet...

Jag har fått höra en viss kommentar nu några gånger och jag blir varje gång SÅ ARG... Där påpekas det att jag skall vara försiktig åt vem jag berättar MINA privata saker eftersom MINA kompisar är inte lojala utan berättar vidare.. SNÄLLT VA?

Jag kan berätta åt er att det inte är så roligt att få höra att SÅ många vet om något jag absolut inte vill att nån skall veta om.. Jag har varit  dum som har litat på människor, men vill vell se det goda i många, dessutom har jag blivit uppfostrad att vara öppen o ärlig. Nu är jag bara så besviken på ALLA och kan bara lita på väldigt få..

Jag vill återgå till varför vi mår dåligt? Jo vi mår dåligt när människor lägger sig i  andras liv, börjar dra egna slutsatser samt börjar sprida vidare det. Sen skrivs det ut på Facebook i olika former.. Det är också en slags mobbning och kränkning...

Jag hoppas ni mår bra och får MASSA äkta vänner av att få mig och många andra att må skit.. Tack och lov så har jag en  HÄRLIG familj, UNDERBAR  sambo, liten men KÄR släkt och några vänner som verkligen är guldvärda.. De får en att försöka skita i allt elakt och bara se framåt... Men gå inte och undra varför folk mår dåligt när just kanske DU får den att må dåligt!!

Nu vill jag ännu påpeka att jag älskar mitt liv, jag älskar det att  jag skall "om allt går bra" bli mamma i mars, men det jag HATAR är att andra försöker trycka ner min glädje, försöker få mig o mitt barn att må dåligt. För känslorna som jag har som stress far också till barnet, o de oroar mig. . Ja vill få er att tänka att alla är inte lika "starka" som jag är och tar det inte på samma sätt. Hoppas ni kommer ihåg den gyllene regeln att "behandla andra som du vill bli behandlad själv"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar