onsdag 27 augusti 2014

- ... but first let me take a selfie -

För åtta år sedan, vid exakt samma tidpunkt satt jag på MSN.
Visst hette det så?
Minns ni det? Det där chat programmet Messenger, eller nåt i den stilen?
Det var då allt började.
Jag som inte förstått mig ett dugg på datorernas värld kunde plötsligt sitta uppe och chatta i flera timmar.
Och vad har hänt efter det..
Jo, MSN byttes ut mot facebook, twitter och instagram.

Då satt jag ännu bara på kvällarna på datorn, men nu, nu är man inloggad HELA TIDEN!

...och tusan den känslan då internet kolapsar och man inte får se de senaste status uppdateringarna eller nyaste bildrena på instagram.
Jag vet inte med er men jag blir så FRUSTRERAD och ARG!
Beroende är vell ordet!

Det första jag gör på morgonen är att jag kollar igenom facebook och ig(instagram).
Det är även det sista jag gör på kvällen.

När man riktigt börjar tänka efter så är det ju sjukt hur mycket tid man sätter på internet.

Vi tar bilder på oss själva och sätter dem på instagram.
Vi tar bilder på olika situationer, maträtter och outfits och slänger ut dem i hela världen.

Frågan är VARFÖR?

VARFÖR måste JAG ta en bild av den nya väskan jag köpte, eller maträtten jag gjorde?
Okej, den frågan kan jag ännu svara på..
Jag vill ha bildrena kvar som minnen.....
 
MEN VARFÖR måste JAG sätta ut bilden då?
Blir vi bättre av att vi publicera massa bilder?
Blir situationen, t.ex. solnedgången finare om även andra får se den?
Blir vi smalare destu flera #fit och  likande ord  vi taggar på bilden vi satt på oss själva?
Vad gör vi med alla följare?
Jo visst det är roligt med följare, och OJ vad roligt det är när någon GILLAR ens bild.
Men tänkt hur vrickad världen har blivit?

Det värsta är vell då man sitter med familjen och äter och upptäcker att ingen för en normal konversation utan alla sitter på var sin iPhone och gör sitt.


Man missar en jävla massa tid här i världen på att hålla koll på vad andra håller på med.
Vi följer kändisar till höger och vänster..
Vi läser bloggar och avundar dem som är rikare..
 
Kanske vi någong bara borde stanna upp, lägga telefonen åt sidan och börja leva i den RIKTIGA VÄRLDEN!

P.S Inlägget är inte riktat åt någon, bara en massa funderingar såhär på en onsdag kväll :)

4 kommentarer:

  1. Mycket trevliga funderingar. Jag är riktigt nördig själv (likaså min man) och vi BORDE dra ner på telefontiden rejält, iaf de gånger när sonen är närvarande. Men det är så svårt! Vi har flera gånger försökt, men vi borde kanske försöka mer aktivt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jo jag vet det där med att försöka.. Men sen blir det så att man bara "kollar snabbt" på telefonen, och jaa...

      Radera